گزارش بسیج از هفته پیشگیری از غرق شدگی؛

غرق شدگی سومین عامل مرگ ناشی از حوادث است/آمار ۱۶ نفره غرق شدگی استان در سال گذشته 

غرق شدگی سومین عامل مرگ ناشی از حوادث است/آمار ۱۶ نفره غرق شدگی استان در سال گذشته 
کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: غرق شدگی سومین عامل رخدادهای مرگ ناشی از حوادث می‌باشد. متاسفانه سال گذشته در استان قزوین طبق آمار پزشکی قانونی، ۱۶ نفر دچار غرق شدگی شدند.
کد خبر: ۹۶۱۷۷۱۲
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

قزوین_ به گزارش بسیج، به مناسبت هفته ملی پیشگیری از غرق شدگی، حمید گلناری کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در گفتگو با بسیج بیان کرد: در تابستان و فصل گرما یکی از تفریحات جوانان و نوجوانان شنا کردن و آب بازی است و معمولاً برای تفریحات جایی را انتخاب می‌کنند که در مجاورت دریاچه و یا  رودخانه باشد که این امر باعث می‌شود که حوادث غرق شدگی در فصل تابستان و گرما بیشتر از سایر فصول سال باشد؛ متاسفانه این امر در سایر فصول سال هم اتفاق می‌افتد؛ ولی چون آمارها ارائه نمی‌شود مردم در استان از آن آگاه نشده و فکر می‌کنند که غرق شدگی فقط در دریاها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طبق آمارها و اطلاعات، غرق شدگی در استان قزوین هم وجود دارد و یکی از حوادث تلخ و ناگوار در استانمان می‌باشد؛ متاسفانه بعضی از نوجوانان و جوانان بدون اطلاع خانواده در استخرهای کشاورزی، کانال‌های آب رسانی، رودخانه‌ها، آبگیرها و جاهایی که محل تجمع آب است شنا و دچار غرق شدگی می‌شوند.

کارشناس مسوول امور کاهش خطر بلا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته مرگ ناشی از غرق شدگی پررنگ‌تر است؛ در کشورهای توسعه یافته در جاهای ناامن به بچه‌ها اجازه مراجعه نمی‌دهند و آمار غرق شدگی در این کشورها بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: غرق شدگی سومین عامل رخدادهای مرگ ناشی از حوادث می‌باشد؛ متاسفانه سال گذشته در استان قزوین طبق آمار پزشکی قانونی، ۱۶ نفر دچار غرق شدگی شدند که یک نفر در مازندران و ۱۵ نفر در خود استان دچار این حادثه گردیدند.

حمید گلناری تصریح کرد: آمار غرق شدگی استان قزوین در استخرهای کشاورزی، رودخانه‌ها و کانال‌های آب‌رسانی است و اکثراً به دلیل اینکه در این محل‌ها پولی بابت شنا کردن پرداخت نمی‌شود و همچنین محل تجمع جوانان است، غرق شدگی بیشتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین جریانات شدیدی که در رودخانه‌ها و کانال‌هاست باعث غرق شدگی می‌شود.

وی تشریح کرد: در رودخانه‌ها لزجی سطح سنگ‌ها و بستر رودخانه‌ها دلیلی بر لیز خوردن و سر خوردن می‌شود و در خیلی از مواقع نیز سطح آب زیاد نیست؛ ولی لیز خوردگی بحث غرق شدگی را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: انسان بدون هوا نمی‌تواند زنده بماند و در حدود چند دقیقه می‌تواند عدم وجود هوا را تحمل کند؛ وقتی که به زیر آب می‌رویم شش‌های ما پر از جریانات آب شده و جلوی تنفس گرفته می‌شود و این امر باعث خفگی و غرق شدگی می‌گردد و در آب‌های شیرین خیلی بیشتر از آب های شور این بحث نفوذ در شش‌ها ایجاد خفگی می‌نماید.

 وی بیان کرد: در خیلی از مواقع افرادی که شنا بلد نیستند برای نجات افرادی که در حال غرق شدن هستند، اقدام می‌کنند که خود نیز دچار غرق شدگی می‌گردند.

کارشناس مسوول امور کاهش خطر بلا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: بخشی از غرق شدگی در استان قزوین مربوط به استخرهای کشاورزی است. از سال‌های اخیر به دلیل بحران‌های آب در برخی از مناطق، کشاورزان استخرهایی تعبیه می‌کنند که در این استخرها از جداره نایلون برای نفوذ ناپذیری مخزنی که ایجاد کرده اند که این نایلون لغزنده است و آبی که در سطح آن قرار می‌گیرد و جلبک‌هایی که روی آن بسته می‌شود نیز لغزندگی را تشدید می‌کنند که باید کشاورزان دور آن را حصارکشی نموده و تمهیدات ایمنی را رعایت کنند.

حمید گلناری عنوان کرد: یاد گرفتن شنا، اسب سواری و تیراندازی در دین مبین اسلام سفارش شده است و جزو مهارت‌هایی بوده که زمان پیامبر (ص) نیز به آن توجه و سفارش شده  که مسلمانان باید جزو حرفه و مهارت آن را بیاموزند و اکنون نیز یکی از مهارت‌های ضروری زندگی کنونی یاد گرفتن شنا و مهارت‌های آن است که به خودمان و دیگران در مواقع ضروری کمک کنیم.

وی در پایان ابراز کرد: باید به فرزندان خود شنا کردن و مهارت‌های آن را بیاموزیم و حتماً بر فعالیت‌های نوجوانان و جوانان در محیط‌های آبی نظارت کرده و آنها را به حال خود رها نکنیم؛ زیرا ممکن است هیجانات جوانی و نوجوانی بر آنها غلبه کرده و  اتفاقات ناخوشایندی رقم بخورد و مسئولان هم باید با اتخاذ تمهیدات بیشتر تلاش نموده تا جلوی اتفاقات ناگوار گرفته شود.

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار